Blog door Martijn Nielen WatchGuard Technologies.
Voor managed service providers (MSP’s) die willen uitblinken, zijn strategische keuzes cruciaal. Door de sterke opkomst van malware die detectiemethoden probeert te ontwijken (‘evasive malware’) en de groeiende regeldruk vanuit regelgeving zoals NIS2, staat er veel op het spel. AI en sterke partners kunnen hierin een belangrijk verschil maken. Dit is waarom.
IT-managers staan onder flinke druk. Zij moeten hun organisatie veilig houden, terwijl de cyberdreigingen enerzijds sterk toenemen en anderzijds continu veranderen. Neem bijvoorbeeld de plotselinge sterke opkomst van evasive malware. Uit gegevens van WatchGuard blijkt dat in het tweede kwartaal van 2024 de detectie van dit type malware met 168% steeg.
MSP als belangrijke security bondgenoot
Niet voor niets kiezen veel bedrijven voor het inschakelen van een managed service provider (MSP). Ze zien een MSP als een belangrijke bondgenoot voor het bieden van zowel IT-ondersteuning als cybersecurity. Ze zijn vaak de laatste verdedigingslinie voor organisaties, wat hen extra verantwoordelijkheden geeft. Zo zijn ze belast met het leveren van geavanceerde cybersecurityoplossingen. Tegelijkertijd moeten ze uitdagingen als macro-economische onzekerheden, inflatie, stijgende kosten in de supplychain en een tekort aan gekwalificeerd personeel het hoofd bieden.
Bovendien krijgen MSP’s te maken met toenemende regelgeving. Denk hierbij aan NIS2. Deze nieuwe regelgeving moet de cybersecurity binnen de EU meer op één lijn brengen met specifieke risicobeheersmaatregelen. Of DORA, gericht op het versterken van cybersecurity weerbaarheid voor financiële instellingen en digitale producten in de EU. Door deze ontwikkelingen moeten MSP’s hun klanten nog beter helpen bij het opstellen van langetermijn-cybersecuritystrategieën.
AI: strategisch en afgestemd
Niet voor niets is kunstmatige intelligentie een onmisbaar hulpmiddel geworden voor cybersecurity-oplossingen. Technologieën zoals endpoint detection en response (EDR) en managed detection en response (MDR) maken al gebruik van AI voor het herkennen van afwijkende patronen. Dit is essentieel om nieuwe tactieken van cybercriminelen op te sporen en potentiële aanvallen te voorspellen. Het gaat echter niet om het toepassen van AI als doel omdat het populair is; de implementatie als middel moet strategisch en afgestemd zijn op de specifieke behoeften van de klant.
Generatieve AI (GenAI) staat bijvoorbeeld nog in de kinderschoenen als het gaat om cybersecurity. Hoewel het veelbelovend is voor toepassingen zoals het opsporen van phishing en het analyseren van afwijkend gedrag, gebruiken ook cybercriminelen deze technologie om hun aanvallen te verfijnen. Dit creëert een uitdagend nieuw speelveld, waar AI-verdediging sneller en nauwkeuriger moet zijn dan ooit tevoren.
Grote uitdaging
MSP’s staan voor een grote uitdaging. Aan de ene kant moeten ze profiteren van de voordelen van AI. Aan de andere kant vraagt dat wel om realiteitszin, zonder overdreven claims over de effectiviteit. AI moet de menselijke expertise aanvullen, de kracht van cybersecurity versterken en zorgen voor een ‘efficiency booster’.
De inzet van AI moet daarbij onderdeel zijn van een goed op de klant afgestemde strategie. Alleen dan kunnen MSP’s zich onderscheiden als de onmisbare schakel in cybersecurity. Een visie op de lange termijn is daarbij essentieel: cybersecurity is een marathon die veerkracht en flexibiliteit vereist om in te spelen op nieuwe dreigingen.
Het kiezen van technologiepartners met een holistische benadering is daarbij cruciaal. Een sterke partner begrijpt de constante veranderingen in het dreigingslandschap, kan snel inspelen op nieuwe marktbehoeften en is gericht op de langetermijngroei van MSP’s. Zo kunnen zij niet alleen overleven, maar ook echt floreren in de concurrerende en complexe wereld van cybersecurity.
AI biedt sterke kansen voor een betere security, maar vraagt van MSP’s om een strategische inzet. Daarnaast is een klantgerichte focus essentieel. Partners die zowel de huidige uitdagingen als toekomstige behoeften begrijpen, zijn daarbij onmisbaarder dan ooit.
Martijn Nielen is Sr. Sales Engineer bij WatchGuard Technologies.