di. jan 28th, 2025
Leestijd: 4 minuten

BLOG ; Door Ian Hood, hoofdstrateeg global industries, Red Hat

Het werkveld van telecomproviders wordt alsmaar complexer. Het groeiende klantenbestand heeft steeds hogere verwachtingen en tegelijkertijd moeten er continu nieuwe en aantrekkelijke digitale diensten worden toegevoegd. Intussen is het noodzakelijk om de operatie steeds strakker te organiseren om ook wat betreft kosten competitief te blijven. Ga er maar aanstaan.

Als je efficiënter wilt opereren, de toegenomen netwerkcomplexiteit in de greep wilt houden en gebruik wilt maken van de laatste technologische innovaties, dan is automatisering onmisbaar. Als automatisering goed wordt aangepakt, kunnen serviceproviders hun technische en developmentteams flink ontlasten van handmatige, repetitieve taken. Dat maakt de weg vrij voor snellere besluitvorming, verbeterde controle en compliance en efficiëntere processen, waardoor de kosten omlaag kunnen.

Het is alleen niet meer genoeg om daarbij te focussen op domeinspecifieke netwerkconfiguraties en service-implementaties. Het is belangrijk dat organisaties automatisering over organisatiegrenzen heen aanpakken. Niet concentreren op taakspecifieke activiteiten, maar kiezen voor een meer holistische aanpak. Op naar een naadloze automatisering, van infrastructuur tot netwerk en bedrijfstoepassingen.

Waarom zou je kiezen voor holistische automatisering?

Gartner introduceerde onlangs de term ‘hyperautomatisering’. Daarmee wordt bedoeld het snel automatiseren van zoveel mogelijk IT- en bedrijfsprocessen om schaalvoordeel te halen en de efficiency te vergroten. IT-automatisering is een wezenlijk onderdeel hiervan. Specifiek kan een  declaratieve GitOps-softwareaanpak van automatisering grote voordelen opleveren in de hele organisatie van een serviceprovider, zoals verbeteringen op het gebied van efficiency, beveiliging, snelheid, flexibiliteit en slagkracht bij alle bedrijfsactiviteiten. Het helpt de development-, security- en operationele teams om productiever te worden, terwijl fouten in de monitoring en meldingen van de legacy systemen, clouddiensten en AI-modellen worden vermeden.

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor telecomproviders als ze de automatisering organisatiebreed (en succesvol) willen aanpakken?

  1. Leg de basis voor een veilige, geautomatiseerde infrastructuur

Ten eerste moeten serviceproviders kiezen voor een software-driven model. Dit maakt doorlopende innovatie mogelijk dankzij snelle implementatie en een consistent en betrouwbaar beheer van applicaties. Handwerk is niet meer nodig, de infrastructuur blijft in bedrijf via een aantal declaratieve software opdrachten en open source-tools die elk onderdeel van de business kunnen automatiseren.

Zero-touch provisioning (ZTP) – de automatisering van configuratie en beheer van infrastructuur zonder fysieke tussenkomst – kan hierbij helpen. Dit is met name nuttig voor de aanpak van de schaal en complexiteit van een alsmaar uitdijende netwerkinfrastructuur – denk alleen al aan de vereisten van 5G en radio access networks (RAN) voor de bandbreedte, schaal en latency.

ZTP verbetert de snelheid en betrouwbaarheid van network provisioning en -implementatie en  vereenvoudigt het proces. Daardoor wordt schalen aanzienlijk sneller en veiliger en dat helpt telecomproviders om beter te presteren wat betreft infrastructuur, netwerk, cloud en bedrijfstoepassingen.

  1. Maak veiligheid overal onderdeel van

Beveiliging is altijd ingebouwd, dat kan niet later toegevoegd worden. Het automatiseringsproces zelf moet al zo gebouwd zijn dat risico’s minimaal zijn. Security-oplossingen zitten vooraan in het ontwikkelproces, in de gehele infrastructuur en het applicatielandschap tijdens de totale levensduur van de software. Het integreren van beveiliging in development workflows (DevSecOps) is essentieel voor end-to-end geautomatiseerde beveiliging.

Tegelijkertijd kan automatisering helpen bij zero-trust beveiliging. Alle toepassingen en functies – zowel binnen als buiten het netwerk – worden automatisch geautoriseerd en continu geverifieerd voordat ze toegang tot een onderdeel binnen het netwerk krijgen. Zero-trust begint met alles af te sluiten. Vervolgens kun je, op basis van het bedrijfsbeleid, het netwerk, de infrastructuur en de applicaties openstellen voor geauthenticeerde gebruikers. Automatisering kan hier helpen bij de implementatie van het beleid en het stroomlijnen van het proces van het toelaten van geverifieerde medewerkers om zo het risico op menselijke fouten te verkleinen. Dan is het wel belangrijk om te weten of het netwerk kwetsbaarheden heeft en welke rollen toegang moeten hebben om zaken te veranderen.

ZTP in combinatie met zero-trust stelt serviceproviders in staat om automatisch en veilig software- en netwerkupgrades op meerdere locaties op grote schaal te implementeren, zonder menselijke tussenkomst – met traditionele implementatieprocessen is dat vrijwel niet te doen.

  1. Breid automatisering uit naar de hele organisatie

Telecomproviders automatiseren al de levering van hun diensten, nu zullen ze dit ook op applicatieniveau moeten doen om de operationele kant van de dienstverlening aan de klant te verbeteren. Dit past bij die holistische aanpak van automatisering. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar het netwerk en de infrastructuur, maar ook naar de derde laag: de bedrijfstoepassingen.

Dat vraagt dus om een bredere blik op automatisering van de dienstverlening, inclusief zaken als de manier waarop orders worden verwerkt, hoe de dienstverlening wordt gebruikt en waar en hoe data uit het systeem wordt gehaald. In feite doen telecomproviders dit al op verschillende manieren in hun bedrijf, nu gaat het erom om te bekijken hoe de automatisering van bedrijfstoepassingen kan worden toegepast op andere organisatieonderdelen. In de praktijk kan dit het automatiseren van een portaal zijn om diensten te selecteren en aan te vragen om de implementatie van hun infrastructuur, de bijbehorende beveiliging en netwerkconfiguratie en hun applicatiesoftware te automatiseren.

Door te kiezen voor één platform dat consistent schaalbaar is voor de hele organisatie, kunnen de algehele efficiëntie en productiviteit worden verbeterd. Verschillende teams kunnen samenwerken in plaats van afzonderlijk in silo’s te werken. Een geïntegreerd platform met lifecycle support bespaart ook de tijd die aan beheer en onderhoud wordt besteed.

  1. De toekomst van automatisering: AI en event-driven technologie

Als je AI gebruikt voor automatisering, dan is het alsof je geautomatiseerde functies hersenen geeft. Inzichten op basis van AI en vooruitlopende acties op basis van events zorgen voor nog meer efficiëntie, veiligheid en slagkracht.

In het netwerk kan AI bijvoorbeeld automatisering helpen om op intelligente wijze optimalisatie behoeften te voorspellen. Op basis van deze voorspellingen en eerdere data kunnen automatisch verbeteringen worden aangebracht om betere prestaties en dus betere eindgebruikerservaringen te bieden.

Op die manier kunnen extra en arbeidsintensieve taken die tijd en aandacht vragen, worden overgedragen van medewerkers naar de geautomatiseerde systemen. IT-teams kunnen zich dan richten op activiteiten die waarde toevoegen en hun expertise inzetten voor de business.

Automatiseer nu voor blijvend succes

Automatisering is noodzaak voor telecomproviders. Zeker als ze concurrerend willen blijven in de onzekere economische wereld van nu en willen blijven innoveren en tegelijk bedrijfskosten en tijd in de greep willen houden.

Richt je daarbij niet op één bedrijfsonderdeel, maar schaal automatisering op naar de hele organisatie en verbindt infrastructuur, netwerk en klantgerichte bedrijfstoepassingen. Pak als telecomprovider automatisering op een holistische manier aan en zie het niet alleen als middel om kosten te besparen, maar ook – en vooral – om concurrentievoordeel te creëren.

Meer informatie: 

Zero-Touch Provisioning and telco automation with Red Hat article page

Zero-touch provisioning and automation overview

Holistic automation for service providers whitepaper

How service providers can unlock the full value of automation overview

 

Door Redactie