Altijd en overal gerust aan het werk. Dat is het credo van Hupra ICT in Veenendaal. Het bedrijf vierde in maart 2020 het 40-jarig bestaan. Dat gebeurde in een nieuw, ruimer kantoorpand, want de ICT specialist groeit door. Hupra ICT werkt inmiddels door heel Nederland en bedient klanten in het MKB met 10 tot 200 werkplekken.
Tekst: Margriet van der Woerd | Fotografie: Annemarie Bakker | Artikel uit De ZAKENMARKT maart 2020.
40 jaar Hupra ICT
Hupra ICT richt zich met ICT-beheer en cloudoplossingen op het MKB. Dat is niet altijd zo geweest. In 1980 begon Hupra als een klein winkeltje in elektronica aan de Hoogstraat in Veenendaal en later aan de Hoofdstraat. Directeur Pieter Willemsen vertelt: “Hupra was toen echt een winkelbedrijf voor de consument, een handelsonderneming. We verkochten een breed scala aan producten, van tv’s tot de eerste zonnepanelen. Toen begon het computertijdperk met de Commodore 64. Die boden we ook aan.” Het verschil tussen de winkel en het huidige Hupra ICT kan bijna niet groter. “Behalve dan de servicegedachte”, vertelt mede-eigenaar Cornel van Westen. “Destijds ontzorgden we consumenten van A tot Z en bouwden we langetermijnrelaties op. Nu bestaat onze klantenkring uitsluitend uit bedrijven. Maar nog steeds staan persoonlijke relaties en de beste service bij ons voorop. Wat het beste is voor onze klanten, daar gaan wij maximaal voor. Hun succes bepaalt uiteindelijk ons succes.”
Altijd en overal gerust aan het werk
Begeleiding naar de cloud
Het credo ‘altijd en overal gerust aan het werk’ is niet uit de lucht gegrepen. Hupra ICT adviseert en implementeert oplossingen voor de veiligheid, de bereikbaarheid en de beschikbaarheid van ICT. Ze begeleiden veel bedrijven naar werken in de cloud. Pieter Willemsen wijst op de enorme kansen die werken in de cloud biedt, zowel qua capaciteit, uitbreidingsmogelijkheden, data-opslag, veiligheid en bereikbaarheid.
Werken in de cloud betekent simpel gezegd dat u werkt via een online omgeving. U kunt vanaf elke locatie en op elke laptop, telefoon of tablet werken. Daarbij zorgt Hupra ICT niet alleen voor de technische begeleiding, maar denkt ook mee over de inrichting van processen en de begeleiding van medewerkers. “We zitten niet vast aan een standaard oplossing, we kijken echt wat bij een bedrijf past en welke behoeften er zijn”, vertelt Cornel van Westen. “Bij het ene bedrijf leidt dat tot een volledige transitie naar de cloud, bij het andere bedrijf doen we het stapsgewijs en richten we bijvoorbeeld een hybride cloudomgeving in.”
De voordelen van een cloudwerkplek zijn bijna te veel om op te noemen. Overal kunnen werken, geen investeringen in eigen servers meer en altijd een up-to-date omgeving met 24-uurs support. Branche-specifieke applicaties kunnen allemaal geïntegreerd worden. Dat heeft ook een voordeel voor de veiligheid. Cornel van Westen: “Een accountantskantoor gebruikt al gauw 10 of meer verschillende applicaties en tools. Dat betekent dus dat iedere medewerker ook veel verschillende logins heeft. Vaak kiezen medewerkers dan toch voor te makkelijke wachtwoorden of ze noteren ze ergens. Met de Single Sign On oplossing binnen de cloudomgeving gebeurt dat niet meer, één super veilige login zorgt voor toegang tot alle applicaties.”
Snel schakelen en oplossen – desnoods ‘s nachts
Bij Hupra werken 15 mensen, hoofdzakelijk in de techniek. De medewerkers kennen de klanten persoonlijk en omgekeerd. Dat maakt snel schakelen mogelijk. De ICT specialist heeft inmiddels ruime expertise opgebouwd, bijvoorbeeld in de accountancy en de logistieke sector. Pieter Willemsen: “Als een hal van 40.000 m2 wifi nodig heeft, zodat de orderpikkers kunnen scannen, dan kunnen wij dat regelen. En als een transportonderneming om elf uur ’s avonds opbelt over een probleem met zijn planapparatuur, dan reageren we direct. Omdat we weten dat het de volgende ochtend om vijf uur weer perfect moet werken. We begrijpen de bedrijfsprocessen. En we spelen daar op in met pro-actief beheer. Zo kunnen we problemen vaak voorkomen en snel oplossen.”
Complexe processen en dataveiligheid
Pieter Willemsen benadrukt dat de wereld van de automatisering snel verandert. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, zijn met name jongere managers snel tevreden als het systeem werkt. Hij zegt: “Maar het zijn geen apps op je telefoon die je download en dan doen ze het. We hebben te maken met processen. Dat is echt een specialiteit.” Naast logistieke bedrijven, behoren tot de klantenkring van Hupra ICT veel accountantskantoren. Daar zit de complexiteit niet in de grootte van een hal, maar meer in zaken als dataveiligheid en inhoudelijke processen. “De accountant verstaat zijn vak en weet hoe hij integer moet handelen. Maar de vertaling naar ICT is weer een ander vak. Een kantoor denkt bijvoorbeeld te voldoen aan de bewaarplicht, maar weet niet dat een back-up van 30 dagen het risico op dataverlies niet volledig dekt. Wij denken mee en kunnen vanuit onze ervaring adviseren over goede oplossingen, die echt niet altijd tot hoge kosten leiden. Integendeel, slimmer werken en je ICT goed inrichten kan een hoop geld en ellende besparen.”
Groei? Ons doel is de beste service.
Focus op goede klantrelaties
De focus op goede klantrelaties werkt voor Hupra ICT. Het succes van hun klanten, is ook hun succes geworden. Plaatselijke klanten zoals Heebink en Automatic Choice groeiden uit tot internationale bedrijven. Andere bedrijven uit het MKB kozen voor Hupra ICT, dikwijls vanwege hun branche-ervaring en pragmatische aanpak. Hupra ICT groeide en het werd tijd voor een groter kantoor. “Overal gerust aan het werk, dat geldt ook voor ons. We willen onze mensen zelf ook goed faciliteren, zodat ze hun werk goed kunnen doen.” Het nieuwe kantoor biedt ruimte om verder uit te breiden. Maar groei is voor Hupra ICT geen doel op zich, vertelt Cornel van Westen. “Ons doel is om de beste service en oplossingen te bieden aan onze klanten. En daarin te blijven verbeteren. Te hard groeien gaat ten koste daarvan. Onze focus ligt niet op zo veel mogelijk klanten, maar op zo tevreden mogelijke klanten. Groei is vervolgens het resultaat van een hoge klanttevredenheid.”